
Wykłady mistrzowskie
Obowiązek obecności na pięciu wykładach w ciągu roku; wykłady i seminaria gości odwiedzających różne instytuty Wydziału Filologicznego w ramach współpracy bilateralnej, programu Erasmus +, programu Visiting Professor, programu Pracowni Humanistyki Cyfrowej itp.; możliwe zaliczenie w innym kolegium (wybór w uzgodnieniu z promotorem, po akceptacji przez kierownika kolegium).
SEMESTR ZIMOWY 2023/2024
PAŹDZIERNIK
Wykłady profesora Jeremy’ego Davida Bendika-Keymera z Case Western Reserve University:
- wykład Six Practices to Make Philosophy Part of Your Home, 11 października, 16:00, Wrocławskie Centrum Akademickie, Rynek 13
- dyskusja (z udziałem dr Urszuli Lisowskiej): Public Philosophy and Worldly Community, 13 października, 19:00, Księgarnia Hiszpańska Wrocław, ul. K. Szajnochy 5.
Profesor Bendik-Keymer – gość Instytut Filozofii w ramacg programu Visiting Professor (IDUB) – jest autorem pięciu monografii: The Ecological Life: Discovering Citizenship and a Sense of Humanity (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2006), Solar Calendar, and Other Ways of Marking Time (Brooklyn, NY: Punctum Books, 2017), The Wind ~ An Unruly Living (Brooklyn, NY: Punctum Books, 2018), Involving Anthroponomy in the Anthropocene: On Decoloniality (z posłowiem autorstwa Julii D. Gibson; London: Routledge, 2020), Nussbaum’s Politics of Wonder: How the Mind’s Original Joy Is Revolutionary (z ilustracjami autorstwa Misty Morrison; London: Bloomsbury, 2023) oraz współredaktorem (wraz z Allenem Thompsonem) tomu Ethical Adaptation to Climate Change: Human Virtues of the Future (Cambridge, MA: MIT Press, 2012). Publikacja jego kolejnej monografii, Justness and the Deep Time of the Planet, jest planowana na 2026 rok w wydawnictwie Routledge.
IFG zaprasza na wykład gościnny prof. Guido Brauna z Miluzy na temat francusko-niemiecko-polskiego transferu kulturowego w nowożytności. Będzie on miał miejsce 17 października w godz. 12 do 13.30 w sali 26. Organizator: dr Krzysztof Żarski
Wykład będzie tłumaczony na język polski.
Instytut Filologii Angielskiej i Zespół ds. Klimatu Zmian zapraszają na wykład otwarty „Exploring Climate Literacy with Monsters, Inc.: A Systems Thinking Approach” prof. Marka Oziewicza z University of Minnesota.
Podczas interaktywnego wykładu prof. Marek Oziewicz przedstawi podejście oparte na myśleniu systemowym do dyskusji na temat alfabetyzacji klimatycznej. Uczestnicy zostaną zaproszeni do rozważenia pojęcia kulturowej pracy opowieści i zaangażowania się w działania związane z badaniem narracji w oparciu o Monsters, Inc. i dwa krótkie klipy pokazane podczas wykładu.
Prof. Marek Oziewicz (University of Minnesota/USA) – literaturoznawca, profesor edukacji, prowadzi Katedrę Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej im. Marguerite Henry na Uniwersytecie Stanu Minnesota. Dyrektor Centrum Edukacji Klimatycznej, zajmuje się badaniami nad antropocenem.
Organizatorzy: Instytut Filologii Angielskiej UWr, Zespół ds. Zmian Klimatu UWr
Termin: 18 października 2023, godz. 15:30 – 17:00
Miejsce: Instytut Filologii Angielskiej, ul. Kuźnicza 22, Wrocław, sala 207
https://uwr.edu.pl/wydarzenia/wyklad-otwarty-exploring-climate-literacy-with-monster/
Prof. dr hab. Elżbieta Biardzka (Instytut Filologii Romańskiej, Zakład Językoznawstwa)
Ambasador naukowy[1] Nadreńskiej Szkoły Nauk o Języku « Paroles d’experts » : École Rhénane des Sciences du langage, ErSciLang, (Université de Strasbourg), Direction scientifique Anne Theissen
zaprasza doktorantów Uniwersytetu Wrocławskiego w Kolegium Doktorskim Wydziału Filologicznego na cykl wykładów. Odbywać się one będą w języku francuskim.
Oto link do zapisów i jednocześnie strona z informacjami o projekcie:
https://erscilang.wordpress.com/
[1]Lista europejskich Ambasadorów naukowych: https://erscilang.wordpress.com/ambassadeurs-scientifiques/
INFORMACJE O WYKŁADOWCACH (dostępne również na stronie wykładów):
Jean-Claude Anscombre
CNRS-LT2D, Université de Cergy-Pontoise
Voir plus Jean-Claude Anscombre
Jacques Bres
Université Paul-Valéry Montpellier 3 & UMR 5267 Praxiling
Voir plus Jacques Bres
Bernard Combettes
Université de Lorraine & UMR-ATILF
Voir plus Bernard Combettes
Catherine Fuchs
Laboratoire LATTICE, UMR 8094, CNRS, ENS-Ulm, Université Paris 3
Voir plus Catherine Fuchs
Olga Galatanu
Université de Nantes & EA 7469 PREFics, Université Bretagne Sud
Voir plus Olga Galatanu
Bernard Harmegnies
Université Mons-Hainaut – Belgique
Voir plus Bernard Harmegnies
Claude Muller
Université Bordeaux Montaigne
Voir plus Claude Muller
Irène Tamba
EHESS, CRLAO – Centre de recherches sur l’Asie orientale
Voir plus Irène Tamba
Treść i harmonogram wykładów (dostępne również na stronie projektu w linku z zapisami):
SEMINARIUM FEMINISTYCZNE PŁEĆ W HUMANISTYCE – PERSPEKTYWY BADAWCZE
27.10.2023, Instytut Filologii Polskiej UWr, sala 142
10.00–10.45 Wykład dr hab. Izabeli Morskiej, prof. UG
Obszary odmienności po 20 latach: od Marii Komornickiej do Piotra Własta
Przełom XIX i XX wieku to moment, gdy po raz pierwszy pojawiają się pierwsze definicje nieheteronormatywnych tożsamości. Są one czasem poetyckie (powraca mit androgyne), a czasem życzeniowe (uranianki i uranianie, męskie dusze w kobiecych ciałach i na odwrót – duże znaczenie ma tu metempsychoza). Jednocześnie w Berlinie, a więc niedaleko, osoby nieheteronormatywne spotykają się, dyskutują, piszą opowieści z życia, rozmawiają z psychologami (nowa, jeszcze nieokrzepła dziedzina wiedzy) i próbują same siebie zdefiniować. Wobec reprezentantów i reprezentantek obu płci, szczególnie młodych, stosuje się podwójny standard. Młody mężczyzna może pracować, studiować, podróżować i romansować. Młoda kobieta nie ma praw wyborczych, a na studia wybiera się za granicę. Jeśli pochodzi ze sfery ziemiańskiej, zostaje strażniczką patriarchalnego porządku. Co można zrobić ze swoim talentem w takim kontekście, jeśli akurat urodziło się kobietą, a nie chce się grać w heteronormatywną i patriarchalną grę? Ten wykład bierze za punkt wyjścia Obszary odmienności: Rzecz o Marii Komornickiej, skupiając się na ówcześnie znaczących teoriach tożsamości i płci w fin de siecle’u.
Biogram:
Izabela Morska – pisarka i wykładowczyni, pracuje w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Jest autorką m.in. opowiadań (Śmierć i spirala, 1992; Niebieska menażeria, 1997), powieści (Absolutna amnezja, 1995; Alma 2003), dramatu (Księga Em, 2005) i wierszy (Madame Intuita, 2002). Wydała również dziennik choroby – Znikanie (2019) Prowadziła warsztaty z twórczego pisania na Uniwersytecie Warszawskim i w Studium Literacko-Artystycznym na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2018 roku została uhonorowana Nagrodą im. Juliana Tuwima za całokształt twórczości, a w 2020 roku otrzymała Pomorską Nagrodę Literacką. Jako badaczka zajmuje się perspektywą postkolonialną i genderową. Wydała m.in. Obszary odmienności. Rzecz o Marii Komornickiej (2006), poświęcone życiu i twórczości Marii Komornickiej / Piotra „Odmieńca ”Własta” oraz Glorious Outlaws. Debt as a tool in contemporary postcolonial fiction (2016) – monografię o długu w literaturze. Uczestniczyła w licznych festiwalach naukowych i konferencjach.
11.00–11.45 Wykład dr hab. Moniki Świerkosz, prof. UJ
Kalekowanie płci – kilka uwag o (nie)oczywistych konsekwencjach spotkania gender studies i disability studies.
Wychodząc od słów Rosemary Garland-Thomson, w których stwierdza, że „feminizm uczynił ją niepełnosprawną”, postaram się nakreślić oczywiste i jednocześnie nieoczywiste sploty teorii feministycznej i krytycznych studiów o niepełnosprawności. Interesować mnie będą przede wszystkim kwestie ugenderowionego ciała i podmiotu, które w refleksji feministycznej zaskakująco rzadko uwzględniały pytania o doświadczenie niepełnosprawności. Poszerzając swoją argumentację o uwagi Lennarda J. Davisa, dotyczące dyskursywnych procesów ustanawiania normy, podejmę się próby spojrzenia na niepełnosprawność jako brakujący element znanej triady rasa-klasa-płeć. Element performatywny, który w zaskakujący dla mnie samej sposób stwarza szansę na wyjście poza teoretyczny impas wynikający z zakleszczenia między opozycyjnie rozumianym esencjalizmem/biologizmem i konstruktywizmem. Wskazując również na queerowe powinowactwa w sposobie wykorzystywania niepełnosprawności jako nienormatywności w pracach Garland-Thomson i Davisa, będę chciała zapytać o to, jak można rozumieć teoretyczną i polityczną woltę, polegającą na
„kalekowaniu” płci oraz studiów genderowych i feministycznych. W tym celu postawię również pytania o kwestię „głosu” jako emancypacyjnego, ale być może ableistowskiego fantazmatu.
Biogram:
Monika Świerkosz – profesorka uczelni na Wydziale Polonistyki UJ. Interesuje się teorią krytyczną, filozofią feministyczną, zwłaszcza w zakresie problematyki ciała, posthumanizmu i niepełnosprawności. Zajmuje się również zagadnieniami związanymi z kobiecym pisaniem w perspektywie poetologicznej i historycznej. Redaktorka naczelna czasopisma „Wielogłos”, współtworzy Pracownię Pytań Krytycznych na Wydziale Polonistyki UJ. Od 2021 roku jest członkinią platformy badawczej: „Disability Studies in Eastern Europe – reconfigurations”. Publikowała m.in.: „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Zadrze”. Jest autorką książek autorskich: W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm (2014), Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm (2017) oraz współredaktorką kilku publikacji zbiorowych. Współpracowała jako konsultantka naukowa i pomoc dramaturgiczna przy powstawaniu dwóch spektakli podejmujących problematykę niepełnosprawności: Snu nocy letniej (reż. J. Skrzywanek, J. Sobczyk, Teatr Współczesny w Szczecinie) oraz Lekcji anatomii doktora Tulpa (reż. A. Skwarczyńska, Cricoteka, Kraków).
12.00–12.45 Wykład dr hab. Aleksandry Derry, prof. UMK
Krytyczność, troska, wspólnota. Interwencje feministyczne w nauce
Bruno Latour przekonywał, że technologie prezentowania wiedzy odgrywają ważną rolę w procesie stabilizowania i uwiarygodniania wiedzy naukowej (Latour 2012). Takie strategie jak wizualne uwypuklanie i podkreślanie określonych aspektów oraz pomijanie i przeoczenie innych, sankcjonują i stabilizują określone wzorce myślenia o nauce, jej funkcjonowaniu, wynikach badań naukowych (Doerk et al. 2013). Krytyczne teorie w humanistyce traktują takie kwestie jak egalitarność, różnorodność, autorstwo, oddziaływanie społeczne (D’Ignazio, Klein 2022) jako istotne elementy odpowiedzialnego tworzenia wiedzy. Badaczki i badacze feministyczni od dawna wskazują, kto i jak jest włączany do dominujących sposobów wytwarzania wiedzy i jej komunikowania, a kto z nich wykluczany (Derra 2013, Adamiak, Derra i Wachowski 2020). W wykładzie będę przekonywać, że z powodów poznawczych i etycznych, tworząc wiedzę naukową współcześnie, należy nie tracić z oczu tak ważnych dla dzisiejszej nauki wartości jak krytyczność, troska, wspólnotowość. Jako ilustracje krytycznego ujmowania nauki omawiam kilka przykładów reprezentowania kobiecości i kobiet w wybranych dyscyplinach naukowych. Biorąc zaś pod uwagę ważność komunikowania odkryć naukowych w postaci podawania danych, podążam za propozycją Catherine D’Ignazio i Lauren F. Klein i omawiam zaproponowane przez nie reguły wizualizacji, które uwzględniają feministyczną korektę strategii reprezentowania w nauce. Są nimi: wyjście poza podziały binarne, uwzględnianie różnorodności i kontekstu, badanie relacji władzy i upodmiotawianie grup wykluczanych, legitymizowanie ucieleśnienia i afektywności oraz uwidacznianie pracy (D’Ignazio, Klein 2020, 2022).
Adamiak, M., Derra, A., Wachowski, W. 2020. Teorie feministyczne. Tradycje i perspektywy. http://avant.edu.pl/teor-fem
D’Ignazio, Catherine, Klein, Lauren. 2022. Feminism Data Vizualization.
https://dspace.ceid.org.tr/xmlui/bitstream/handle/1/955/Feminist_Data_Visualization.pdf
D’Ignazio, Catherine., Klein, Lauren. 2020. Data Feminism. MIT Press. https://datafeminism.
mitpress.mit.edu/pub/frfa9szd/release/6
Derra, A. 2013. Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Doerk, Marian, Feng, Patrick, Collins, Christopher, Carpendale, Sheelagh. 2013. Critical InfoVis: Exploring the Politics of Visualization. CHI 2013 Extended Abstracts, https://mariandoerk.de/criticalinfovis/altchi2013.pdf
Latour, Bruno. 2012. Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem. AVANT, Volume III.
http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/T2012-wizualizacja-i-poznanie.pdf
Biogram:
Aleksandra Derra – filozofka, tłumaczka, filolożka. Kierowniczka Katedry Filozofii Praktycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Współzałożycielka i kierowniczka podyplomowych studiów z zakresu gender na Wydziale Humanistycznym UMK w Toruniu. Zajmuje się problemem płci w nauce i współczesną feministyczną filozofią nauki oraz studiami nad nauką i technologią. Bada fenomen języka, podmiotowości, cielesności i ucieleśnienia w filozofii współczesnej i w naukach kognitywnych. Autorka książek: Filozofia, nauka, feminizm. Wybór Tekstów (2022); Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej (2013); współredaktorka m.in.: Polish Science and Technology Studies in the New Millennium (2022); Niewidzia(l)ne. Kobiety i historia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2020). Przełożyła i opracowała książki: Jestem listotą (wywiad z Donną Haraway); Cordelia Fine, Urojenia płciowe. Jak dzięki naszym umysłom społeczeństwu i neuroseksizmowi powstają różnice między kobietami a mężczyznami; Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci; Rosi Braidotti, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym.
13.00–14.00
Dyskusja z Gościniami, moderacja: mgr Ewelina Adamik, dr Katarzyna Lisowska.
LISTOPAD
Centrum Interdyscyplinarnych Badań nad Zdrowiem i Chorobą zaprasza nawykład profesora Phila Browna z Uniwersytetu w Huddersfield w Wielkiej Brytanii. Wykład “Homeward Bound: refugees, housing pathways and hope for the future”odbędzie się 9 listopada o 12:00 w Auli Leopoldina (pl. Uniwersytecki 1). Nie są wymagane zapisy.
Profesor Brown specjalizuje się w problemach społecznych związanych z polityką mieszkaniową, w szczególności w odniesieniu do najbardziej marginalizowanych grup. W wykładzie opowie o sytuacji uchodźców, którzy osiedlili się w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich 30 lat.
Organizatorki: dr Eva Duda, Magdalena Witkowicz
Abstrakt:
Homeward Bound: refugees, housing pathways and hope for the future
The quality and conditions of housing, its affordability, the security it offers, how it is accessed and, indeed, the housing system as a whole all combine to influence the lives of everyone in society. Poverty and wider factors such as employment, education and health inequalities amplify the significance housing plays in mitigating or exacerbating the challenges associated with their housing, and chances of experiencing homelessness. These issues are not experienced equally by all members of society, and those living on the fringes of society routinely experience the worst housing outcomes. Refugees are one such group. Whilst the experiences of refugees have much in common with those of other vulnerable groups; refugees are typically multiply disadvantaged.
This talk draws on published evidence, available data and from recent research undertaken by the speaker in the UK. This research sought to understand the housing pathways and experiences of refugees who had settled in the UK over a 30-year period from the conflicts in Bosnia to Ukraine. It involved an extensive scoping review of the literature and in-depth research with over 80 refugees and 60 policy actors and practitioners. Outputs from this research are available here.
Drawing on this evidence this talk discusses the lives refugees have in the UK with respect to their housing situations. It details the different routes refugees have available to them to enter the UK and describes how these relate to their housing circumstances and wider impacts their housing has in their lives. The talk concludes with a discussion about the way those working with refugees can best support people in the future.
Biogram:
Professor Phil Brown is a Professor of Housing and Communities at the University of Huddersfield, UK. Phil has worked in the field of refugee housing since 1999, first as a practitioner within a local authority, and then as an academic. His research interests focus on the intersection of health and inclusion with housing and communities. He has worked across the European Union and with a range of organisations across the UK. He has published over 100 outputs which include: peer review papers, edited collections and articles. He also champions the use of creative methods to disseminate and engage new audiences with research through film, comics and theatre. He is a former Chair of the UK Housing Studies Society and a former Specialist Advisor to the Parliamentary Women & Equalities Committee. He has also supported the UK All Party Parliamentary Groups on Migration and Gypsy, Travellers and Roma in relation to monitoring the impacts of Brexit. His full academic profile is available here
Instytut Filologii Angielskiej zaprasza na wykład online Saminy Mishry pt. „Dragons Represent Me: Being and Becoming with the Arts”, który odbędzie się 27.11.2023 r., godz. 17.00-18.00, na platformie Teams.
Streszczenie:
The arts encourage children to look at themselves and at their world, and to look at it in ways they may not have looked before. The arts enable children to articulate and develop at the same time, to make sense of their lives and worlds. How can we create and use the arts for and with children in meaningful ways? And what can we learn from children’s engagement with the arts? Based on Samina’s work as a writer, media practitioner and arts educator, her talk focuses on creation, curation, and collaboration with children to enable their voice and agency as well as to create a channel of communication across the adult-child split. Can this be one way to respond to challenges of our time?
Biogram:
Samina Mishra is a documentary filmmaker, writer, and teacher based in New Delhi, with an interest in media for and about children. Her work uses the lens of childhood, identity and education to reflect the experiences of growing up in India, and has been screened and published in India and abroad. She is the founder of The Magic Key Centre for the Arts and Childhood that works with children and adults on using the arts in education. She is currently working on The Hum Hindustani Poetry Podcast, a limited series podcast based on poems written by children on the ideas of Liberty, Equality and Fraternity.
Zapisy na wykład prowadzi dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr. (justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl)
GRUDZIEŃ
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 19. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Why We Always Read Them Again and Other Related Issues: a Semiotic Model of the Picturebook” wygłosi w języku angielskim prof. Smiljana Narančić Kovač (Uniwersytet w Zagrzebiu).
Wykład odbędzie się 13 grudnia 2023 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt z dr Elżbietą Jamróz-Stolarską, pod adresem: elzbieta.jamroz-stolarska@uwr.edu.pl (do 11 grudnia).
Streszczenie w języku angielskim:
This presentation aims to provide an overview of a semiotic model of the narrative picturebook as a format and as a specific kind of art, and the variants derived from it. This semiotic model is consistent with the model of the narrative established by the classical narratologists and it also takes into account the findings of the more recent results of transmedial and media-conscious narratology. The semiotic model of the non-narrative picturebook is constructed in analogy to the basic model of the narrative picturebook. The presenter shows that combinations of fictional and nonfictional (factual) elements on the one hand, and of realistic and fantastic modes on the other are possible in both narrative and non-narrative picturebooks. The presentation will give examples from Croatian and international picturebooks. The inaugurated model of the picturebook, embracing its two discourses, makes it possible to resolve several rather confusing issues, such as the way in which the picturebook communicates meanings, the necessity of its metafictionality, how narrative perspectives are established, why re-reading is inevitable and how many stories and narrators are there in narrative picturebooks. The talk will propose some explanations of these defining features of the picturebook, based on its unique semiotic model, and will hopefully offer ground for discussion.
Notka bio w języku angielskim:
Smiljana Narančić Kovač, PhD, Full Professor, recently retired from the Faculty of Teacher Education, University of Zagreb, Croatia, where she taught several courses on children’s literature and headed the Centre for Research in Children’s Literature and Culture (2018–2023). Her research interests include comparative literature, the narrative, picturebook theory, children’s literature, and contact and transfer studies. She served as the PI for a national research project on children’s literature translations (2015–2018). She is the Editor-in-Chief of Libri & Liberi: Journal of Research on Children’s Literature and Culture, published by the Croatian Association of Researchers in Children’s Literature. She organised the 14th Child and the Book Conference (Zadar, Croatia, 2019) and the 9th International Conference of the European Network of Picturebook Research (Osijek, Croatia 2023).
Wykład 18.12.2023 r o godz. 10.00 w IFG, sala 26
„Historie ucieczki. Re- i premediacja narracji o ucieczce i prześladowaniach”.
„Wydaje się, że nawet najbardziej intymny rodzinny przekaz przeszłości jest zapośredniczony przez publiczne obrazy i narracje” – pisze Marianne Hirsch w swojej książce Postmemory, która od tego czasu stała się standardowym dziełem studiów nad pamięcią. Z podobną intencją Astrid Erll i Ann Rigney mówią o „premediacji”, którą można rozumieć jako medialne predeterminowanie treści pamięci kulturowej. Wykład dotyczy tezy, że narracje literackie i biograficzne opierają się na rozpowszechnionych wzorcach i narracjach modelowych. Zgodnie z tą tezą dotyczy to nie tylko samych wydarzeń historycznych, ale także transgeneracyjnej konfrontacji z nimi. Widać to w filmach i tekstach, w których potomkowie opowiadają o ucieczce swoich rodziców, dziadków czy pradziadków, wyruszając na poszukiwanie ich utraconego świata. „Odkrywanie” staje się motywem przewodnim portretu. Odkrywana jest nie tylko historia rodziny, ale także – wciąż nieznany – Wschód Europy.
Wykład jest w j. niemieckim, po wykładzie będzie możliwość rozmowy na temat „Migracje a literatura”
Prof. dr hab. Paula Wojcik, Uniwersytet w Wiedniu
Paula Wojcik zajmuje stanowisko profesora literatury światowej na Uniwersytecie Wiedeńskim. Wcześniej pracowała na Uniwersytecie Friedricha Schillera w Jenie w Katedrze Współczesnej Literatury Niemieckiej, Ogólnej i Porównawczej oraz w Centrum Badawczym Laboratorium Oświecenia. W 2019 roku jej rozprawa habilitacyjna „Theorie der Klassik. Zur Praxis kultureller Funktionalisierung am Beispiel der Ballade von Goethe bis Grandmaster Flash” została przyjęta przez Uniwersytet w Jenie. W 2012 roku ukończyła również studia doktoranckie w Jenie pracą „Das Stereotyp als Metapher. Zur Demontage antisemitischer Stereotyp in der Gegenwartsliteratur”, która została opublikowana przez Transcript w 2013 roku.
STYCZEŃ
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 20. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Children’s Poetry as a Challenge and a Cultural Phenomenon” wygłosi w języku angielskim prof. Krystyna Zabawa (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie).
Wykład odbędzie się 17 stycznia 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt z dr Elżbietą Jamróz-Stolarską, pod adresem: elzbieta.jamroz-stolarska@uwr.edu.pl (do 15 stycznia).
Streszczenie w języku angielskim:
My talk aims to present children’s poetry as a complex phenomenon that eludes strict definitions and classifications, even if scholars all over the world attempt to define and classify it. Children’s poetry appears as a significant element of every culture; as such it constitutes a challenge for poets, translators, editors, critics, scholars, teachers, librarians… What does it mean? Is it also a challenge for children? Could it be called a cross-cultural and cross-generational phenomenon? It is in this context that nursery rhymes and counting out rhymes, as a part of children’s lore, will be taken into account. The presentation will provide insight into Polish (to some extent also international) research. I will consider the place of children’s poetry in the corpus of poetry as a whole and emphasize the role of illustrations, exploring the possibility of analysing poetic books for children as iconotexts. The examples will come mostly from Polish literature with several significant foreign works translated into Polish. I will also use this opportunity to present a few contemporary Polish poetic books for children that are, in my opinion, of special artistic value.
Notka bio w języku angielskim:
Krystyna Zabawa is professor and head of the Literary Studies Department in the Modern Languages Institute at University Ignatianum in Cracow. She graduated from the Jagiellonian University. Her fields of interests include Young Poland and interwar literature, especially poetry, female writers, children’s and YA literature. In 2013 she published the monograph entitled Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku [A Tale Begun. Polish Children’s Literature after 1989 with regard to Contemporary Culture] and in 2017 – Literatura dziecięca w kontekstach edukacyjnych [Children’s Literature in Education]. She is a member of IBBY Polish Section and IRSCL. She regularly publishes book reviews.
LUTY
Wykład gościnny „The Shirley Jackson Revival: Unpacking a Literary Renaissance”
Koło Naukowe Chamelinguon Language and Culture Club (IFA) zaprasza na zdalny wykład gościnny profesor Bernice Murphy z dublińskiego uniwersytetu Trinity College pt. „The Shirley Jackson Revival: Unpacking a Literary Renaissance”. Wykład odbędzie się 21.02.2024 na platformie TEAMS, a po wykładzie nastąpi dyskusja na temat twórczości literackiej Shirley Jackson, w szczególności niedawno wydanego zbioru jej listów The Letters of Shirley Jackson (2022), którego konsultantem akademickim była profesor Murphy.
Biogram gościni:
Bernice M. Murphy is Associate Professor in Popular Literature at the School of English, Trinity College Dublin, Ireland. She has published numerous books and articles on topics related to American Gothic and horror narratives. She edited the first essay collection dedicated to Jackson’s work (Shirley Jackson: Essays on the Literary Legacy, 2005) and was academic consultant to the 2021 volume The Letters of Shirley Jackson, which was edited by Jackson’s eldest son, Laurence Jackson Hyman. Her most recent monograph is The California Gothic in Fiction and Film (2022) and her current work-in-progress explores the relationship between true crime and popular literature. She is also part of the ‘Reading Shirley Jackson in the Twenty-First Century’ project which is based at Trinity College Dublin. For further information, click here: https://shirleyjackson21stcentury.wordpress.com/
Organizatorzy: Koło Naukowe Chamelinguon Language and Culture Club, Instytut Filologii Angielskiej UWr
Termin: 21.02.2024, godz. 17:00
Forma: zdalna, platforma TEAMS
Osoby zainteresowane udziałem prosimy o kontakt z mgr Anną Bartnicką pod adresem: anna.bartnicka@uwr.edu.pl
W ramach konkursu projakościowego Prorektora ds. Dydaktyki w UWr planujemy do grudnia 2024 realizację projektu „Nowoczesna lingwistyka – medialna dydaktyka”. Projekt przewiduje realizację ośmiu wykładów online, które zostaną wygłoszone przez najbardziej uznanych językoznawców o światowej randze. Zaproszeni goście – wybitni językoznawcy – wygłoszą wykłady gościnne, w których przedstawią współczesne teorie i metody badań językoznawczych w różnych zakresach subdyscyplinowych. Wykłady odbędą się w formie online, będą udostępniane w streamingu w czasie rzeczywistym. Następnie każdy z wykładowców udostępni swoją prezentację PP do upowszechnienia i wykorzystania w dydaktyce akademickiej.
Wykłady są dedykowane studentom, doktorantom i pracownikom naukowym.
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału we wspomnianym wykładzie i w kolejnych, o których będziemy informować.
27.02.2024, 15.00-16.30, Teams
prof. dr dr. Georg Schuppener: Politolinguistik – Einführung in die Grundbegriffe und Methoden
Link do rejestracji udziału w wykładzie
Streszczenie
Wykład realizowany w ramach konkursu projakościowego Prorektora ds. Dydaktyki UWr, projekt: Nowoczesna lingwistyka – Medialna dydaktyka.
Podczas wykładu zostaną omówione paradygmaty badawcze politolingwistyki, podstawowe pojęcia oraz metody badawcze. Na konkretnych przykładach zostaną zaprezentowane modele badawcze w świetle nowszych i najnowszych kierunków badań językoznawczych.
Nota biograficzna
Prof. dr dr Georg Schuppener, studiował język niemiecki i literaturę, historię, matematykę, filozofię, historię nauki i język arabski w Akwizgranie, Hamburgu, Lipsku, Jenie i Tunisie. Profesor wizytujący w Halle/Saale, Kaliningradzie (Królewiec/Rosja) i Ústí nad Labem (Aussig/Czechy). W 2002 r. otrzymał nagrodę Theodora Fringsa przyznawaną przez Saksońską Akademię Nauk w Lipsku. Autor licznych publikacji z zakresu historii języka, kultury i nauki. Doktorat z językoznawstwa i matematyki.
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
SEMESTR LETNI 2023/2024
MARZEC
Na zaproszenie Zakładu Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Germańskiej UWr w ramach konkursu IDUB UWr będzie przebywał w Instytucie Filologii Germańskiej prof. dr dr Georg Schuppener (Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnawie / Uniwersytet Lipski).
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Schuppener
Prof. dr dr Georg Schuppener odbędzie dwie wizyty w ramach profesury gościnnej IDUB.
Podczas obu wizyt gość Uniwersytetu Wrocławskiego wygłosi 8 wykładów dedykowanych studentom, doktorantom i pracownikom naukowym naszego Uniwersytetu. Po uzgodnieniu z kierownikiem Kolegium Doktorskiego Wydziału Filologicznego oraz kierownictwem IDUB wykłady prof. dr. dr. Georga Schuppnera będą miały charakter otwartych wykładów mistrzowskich.
Wykłady będą się odbywały w formie hybrydowej – stacjonarnie w IFG UWr (sala zostanie podana po ustaleniu harmonogramu zajęć na semestr letni) oraz online.
Wykłady będą się odbywały w języku niemieckim.
Harmonogram wykładów
data | godzina | tytuł | sala |
24.02.2024-8.03.2024 | |||
28.02.2024 | 13.45-15.15 | Das Verhältnis von Sprache und Politik – Grundlagen | |
29.02.2024 | 12.00-13.30 | Rechtspopulistische Wahlwerbung | |
6.03.2024 | 13.45-15.15 | Sprache und Gewalt – Grundlagen und Formen | |
7.03.2024 | 12.00-13.30 | Hassrede (Hate speech) – Erscheinungsformen und Handlungsstrategien | |
14.04.024-27.04.2024 | |||
17.04.2024 | 13.45-15.15 | Adaptionen des Nibelungenliedes im Rechtsextremismus | |
18.04.2024 | 12.00-13.30 | Gewalt in der Sprache der Reichsbürger | |
24.04.2024 | 13.45-15.15 | Sicherheit statt Angst – Sicherheitsdiskurse auf Wahlplakaten | |
25.04.2024 | 12.00-13.30 | Stilfiguren auf Wahlplakaten |
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w wykładach.
Wszystkich chętnych do udziału w wykładach (mogą to być pojedyncze wykłady) prosimy o zgłoszenie chęci udziału przez formularz pod linkiem
W przypadku pytań proszę o kontakt: joanna.szczek@uwr.edu.pl
Wykład mistrzowski prof. Łukasza Grabowskiego O językoznawstwie korpusowym w 3. dekadzie XXI wieku. Refleksje na przykładzie badania nad powtórzeniami w tłumaczeniu.
termin i miejsce spotkania to: 7 marca 2024, godz. 16.00 (IFP UWr, s.108)
Nota biograficzna
Prof. dr hab. Łukasz Grabowski jest językoznawcą, prowadzącym badania z dziedziny translatoryki, formuliczności, języków specjalistycznych, a także językoznawstwa korpusowego. Obecnie pracuje w Instytucie Językoznawstwa na Uniwersytecie Opolskim; wcześniej pracował również na Uniwersytecie w Ostrawie (Czechy) oraz w projektach korpusowych, m.in. na Uniwersytecie Łódzkim i Aston University w Birmingham (Wielka Brytania). Prócz dwóch monografii i trzech tomów pod redakcją opublikował wyniki swoich badań w kilku wiodących czasopismach naukowych (m.in. English for Specific Purposes, International Journal of Corpus Linguistics, International Journal of Lexicography, Across Languages and Cultures, Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. Journal of Historical Pragmatics), a także w tomach zbiorczych wydawanych m.in. przez wydawnictwa John Benjamins, Emerald, Springer i Language Science Press). Ma również w swoim dorobku pracę w charakterze kierownika i wykonawcy grantów finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki (NCN), poświęconych m.in. opisowi leksyki i frazeologii w angielskich tekstach farmaceutycznych. W 2013 r. zdobył stypendium podoktorskie w Centre for Advanced Research in English na Uniwersytecie w Birmingham, a w 2019 r. ponownie prowadził tam badania naukowe, tym razem nad przekładem, w ramach stypendium im. Bekkera (NAWA). Jest członkiem rady naukowej kilku czasopism, m.in. English for Specific Purposes oraz Applied Corpus Linguistics.
Abstract
In recent years, corpus linguistics has drawn extensively from the fields such as statistics, data science and natural language processing, which means that corpus analysis is often expanded nowadays beyond mere concordance analysis or simple descriptive statistics. In this lecture, I will illustrate this point by presenting research-in-progress on repetition in English-to-Polish translation of literary texts. More precisely, I will explore repetition of English reporting verbs in 11 contemporary literary novels and their translations into Polish by fitting multiple generalized linear regression models to assess the impact that selected predictor variables have on the output variable, which is the number of different verb types a source-text reporting verb is translated into. Finally, and most importantly, I will make an attempt at identifying the skills that may help aspiring corpus linguists flourish in the research field in the 2020s.
Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na 21. wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Performing the American Fairy Tale: Musicals, Childhood, and The Wizard of Oz” wygłosi w języku angielskim dr Ryan Bunch (Temple University).
Wykład odbędzie się 14 marca 2024 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt za pomocą TEGO FORMULARZA.
Streszczenie w języku angielskim:
The Wonderful Wizard of Oz (1900) by L. Frank Baum has been called the “American fairy tale.” However, it is more commonly experienced in popular stage and screen musical adaptations than in the “original” book. These musical productions highlight the participatory performance of American childhood and national identity through embodied singing, dancing, and acting. Make-believe, rooted in childhood, becomes a national creed. The contributions of children to this process highlights their participation in their literary cultures, the performance of childhood, and the making of national mythology. In the theater and in everyday play, unstable performances of childhood, race, gender, and class allow children to take active roles. The character of Dorothy is often played by a young woman in childish dress with big vocals, destabilizing the categories of adult and child and implying a good deal of agency for children. Such is the case with Judy Garland in the 1939 MGM film, as well as for Stephanie Mills who staked a claim on the American fairy tale for Black girls in the 1975 production of The Wiz. More recently, the Broadway musical Wicked (2003) addresses the concerns of young women while inverting the concepts of good and evil. In home, school, and community performances, young people revise the musical and choreographic scripts of the repertoire in their own negotiations of childhood and nationhood, raising the tantalizing possibility of change, not only of the “original” literary text but also of the structures of childhood and nation embedded within it.
Notka bio w języku angielskim:
Ryan Bunch is the author of Oz and the Musical: Performing the American Fairy Tale (Oxford University Press, 2023). He is a graduate of the Ph.D. program in Childhood Studies at Rutgers University-Camden, where he teaches courses in childhood studies and children’s literacies. He teaches children’s music and popular music history at Temple University and is the president of the International Wizard of Oz Club.
KWIECIEŃ
Na zaproszenie Zakładu Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Germańskiej UWr w ramach konkursu IDUB UWr będzie przebywał w Instytucie Filologii Germańskiej prof. dr dr Georg Schuppener (Uniwersytet Św. Cyryla i Metodego w Trnawie / Uniwersytet Lipski).
Linki do biogramów
http://kger.ff.ucm.sk/docs/VUPCH/vskDokument-Schuppener_VUPCH_SK.pdf
https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Schuppener
Prof. dr dr Georg Schuppener odbędzie dwie wizyty w ramach profesury gościnnej IDUB.
Podczas obu wizyt gość Uniwersytetu Wrocławskiego wygłosi 8 wykładów dedykowanych studentom, doktorantom i pracownikom naukowym naszego Uniwersytetu. Po uzgodnieniu z kierownikiem Kolegium Doktorskiego Wydziału Filologicznego oraz kierownictwem IDUB wykłady prof. dr. dr. Georga Schuppnera będą miały charakter otwartych wykładów mistrzowskich.
Wykłady będą się odbywały w formie hybrydowej – stacjonarnie w IFG UWr (sala zostanie podana po ustaleniu harmonogramu zajęć na semestr letni) oraz online.
Wykłady będą się odbywały w języku niemieckim.
Harmonogram wykładów
data | godzina | tytuł | sala |
24.02.2024-8.03.2024 | |||
28.02.2024 | 13.45-15.15 | Das Verhältnis von Sprache und Politik – Grundlagen | |
29.02.2024 | 12.00-13.30 | Rechtspopulistische Wahlwerbung | |
6.03.2024 | 13.45-15.15 | Sprache und Gewalt – Grundlagen und Formen | |
7.03.2024 | 12.00-13.30 | Hassrede (Hate speech) – Erscheinungsformen und Handlungsstrategien | |
14.04.024-27.04.2024 | |||
17.04.2024 | 13.45-15.15 | Adaptionen des Nibelungenliedes im Rechtsextremismus | |
18.04.2024 | 12.00-13.30 | Gewalt in der Sprache der Reichsbürger | |
24.04.2024 | 13.45-15.15 | Sicherheit statt Angst – Sicherheitsdiskurse auf Wahlplakaten | |
25.04.2024 | 12.00-13.30 | Stilfiguren auf Wahlplakaten |
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w wykładach.
Wszystkich chętnych do udziału w wykładach (mogą to być pojedyncze wykłady) prosimy o zgłoszenie chęci udziału przez formularz pod linkiem
W przypadku pytań proszę o kontakt: joanna.szczek@uwr.edu.pl