
WKSM na Dolnośląskim Festiwalu Nauki
W ramach tegorocznego Dolnośląskiego Festiwalu Nauki Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów był reprezentowany przez dwie nasze badaczki.
Kierowniczka Akademickiego Centrum Badań. Ex-centrum Olgi Tokarczuk, dr Małgorzata Kolankowska z IDiKS wygłosiła wykład pt. Czuły odbiorca, a także przeprowadziła warsztaty z Czułego pisania. Mgr Angelika Woźniak z INIM przeprowawadziła warsztaty pt. Jak poprawnie projektować ksiązki?.
Czuły odbiorca. O recepcji Olgi Tokarczuk za granicą
Celem wystąpienia było wykorzystanie koncepcji czułego narratora do zdefiniowania czułego odbiorcy, co jest szczególnie interesujące w kontekście tłumaczenia i transferu kulturowego. W referacie omówione zostały działania tłumaczy i tłumaczek związane z procesem przekładu i promocji twórczości Noblistki. Wykład był również próbą odpowiedzi na pytanie o uniwersalność przekazu Tokarczuk w kontekście współczesnych kryzysów społecznych i klimatycznych.

Czułe pisanie. Narracje inspirowane prozą Olgi Tokarczuk | warsztaty
Warsztaty opierały się na prozie Noblistki – wybrane fragmenty powieści Tokarczuk stały się pretekstem do działań twórczych łączących fotografię i kreatywne pisanie, Warsztaty były nie tylko okazją do zapoznania się z twórczością wrocławskiej pisarki, ale także możliwocią rozwinięcia umiejętności fotografowania i pisania, ale też interpretowania rzeczywistości w duchu ognozji.
Jak poprawnie projektować książki? | warszaty
Uczestnicy poznali tajniki tworzenia pięknych, czytelnych i funkcjonalnych książek. Zajęcia rozpoczęły się od wprowadzenia, w którym na konkretnych przykładach – zarówno dobrze, jak i źle zaprojektowanych publikacji – wytłumaczono, dlaczego niektóre książki są przyjemne w odbiorze, a inne trudne do czytania. Podczas spotkania przedstawiono podstawowe i jednocześnie najważniejsze zasady projektowania. Razem z uczestnikami zastanowiliśmy się, jak można sprawić, że książka będzie przystępna dla każdego czytelnika. Zajęcia zostały urozmaicone o część interaktywną, w której doświadczyliśmy, co oznaczają czytelność i estetyka w projektowaniu książek.

